Przegląd w samochodzie jest bardzo ważny. W Polsce trochę inaczej się traktuje przeglądy jak chociażby w Niemczech. Na czym polega różnica? To jest tak samo jak z prawem jazdy byle zaliczyć i mieć problem z głowy. Z nazwy wynika, że to jest przegląd i jeśli coś jest nie tak to powinno się to naprawić żeby jazda była bardziej komfortowa i bezpieczna. Niestety w Polsce wygląda to trochę inaczej, ponieważ my zaliczamy tylko przeglądy i cieszymy się, że diagnosta tym razem czegoś nie znalazł. Nie bez przyczyny dochodzi do tak dużej ilości wypadków, bo nawet nowsze samochody są po prostu niesprawne.
Wiele osób też nie udaje się na przeglądy, bo albo się boją, że ich samochód jest niesprawny albo o tym zapominają. Wszystko jest dobrze do czasu, kiedy zatrzyma nas policja. Taki samochód ma od razu zabrany dowód rejestracyjny, mamy mandat, a nawet może się to zakończyć odwiezieniem samochodu na lawecie. Może być jeszcze gorzej? Tak może być, bo można spowodować wypadek i wtedy ubezpieczyciel będzie chciał skanu dowodu rejestracyjnego. Jeśli nie ma tam przeglądu to znaczy, że samochód nie powinien się poruszać po drodze. Może być tym samy problem z odzyskaniem pieniędzy od ubezpieczyciela. Nie opłaca nam się w żaden sposób kombinować, bo można na tym naprawdę bardzo dużo stracić.
Badania techniczne
Zastanawiano się nad tym czy by nie wprowadzić badania spalin w samochodach, ale tutaj pojawił się problem. W momencie, kiedy diagności zaczęli badać spaliny to się okazało, że trzyletnie samochody tych norm, które mają w dowodzie rejestracyjnym nie spełniają. Tak to właśnie wygląda, że na papierze jest, co innego, a w rzeczywistości coś innego. Jedna z niemieckich firm nawet słynie z tego, że oszukiwała na badaniach.
Podczas badania sprawdzane są hamulce, amortyzatory i ogólnie zawieszenie. Używa się do tego nowoczesnego sprzętu, który wskaże wszystkie błędy. Bardzo ważny jest hamulce ręczny, ale i odpowiednie ustawienie świateł. Diagnosta sprawdza również wycieraczki i sygnał dźwiękowy. Jeśli samochód będzie zbyt skorodowany to nie ma szans na to żeby przeszedł przegląd techniczny. Tak to właśnie wygląda w praktyce.
Ile kosztuje przegląd?
Wszystko będzie zależne od tego, jaki mamy samochód. Nie chodzi tutaj o pojemność silnika czy rocznik, ale to o to czy silnik jest wyposażony w instalacje gazową. Diesel i benzyna kosztują tyle samo tylko na obecną chwile 126 złotych. Od maja 2018 roku stawki wzrosły, dlatego jeśli jedziemy właśnie dzisiaj do diagnosty to trzeba się liczyć z tym, że zapłacimy więcej. Sytuacja ma się też inaczej przy wspominanym gazie. Wtedy za przegląd techniczny trzeba będzie zapłacić 162 złote.
Nie opłaca nam się czekać zbyt długo, bo jeśli minie trzydzieści dni od ostatniego przeglądu to trzeba będzie zapłacić za niego dwukrotność stawki wyjściowej. Jeśli złapie nas policja to możemy zapłacić pięćset złotych. Trzeba sobie to przekalkulować i samo dojdziemy do wniosku czy opłaca nam się ryzykować czy nie. Badania można wykonać gdzie tylko chcemy. Nie ma znaczenia czy mieszkamy w górach, a chcemy nad morzem. Skoro jedziemy powiedzmy na wakacje i między czasie kończy nam się przegląd to dobrze byłoby go zrobić i nie wracać bez niego, bo to spore ryzyko.
Dokładniejsze sprawdzanie samochody
Według teorii więcej samochodów ma być dzisiaj odrzucanych na przeglądach. Diagnosta ma się o wiele dokładnie przyglądać na wszystko, dlatego nie opłaca nam się kombinować. W praktyce wygląda to tak, że coraz więcej osób dobrze przygotowuje się do przeglądów, bo wiedzą, że nie opłaca im się ryzykować. Ich samochody dzięki temu są o wiele bardziej sprawne i to nawet te, które mają grubo ponad dziesięć lat. Widać, że można było ludzi do czegoś zmusić i tym samym poprawić bezpieczeństwo na drogach. Dzisiaj, jeśli chce się sprzedać samochód to każdy sprawdza czy ma przegląd. Nie ma się, co dziwić, bo jego brak może oznaczać poważne problemy.
Jeśli samochód go nie przejdzie to nie będzie można nim jeździć, a zatem jeśli kupujemy samochód bez przeglądu to trzeba będzie dobrze się mu przyjrzeć i wtedy wiemy czy opłaca nam się go kupować czy nie. Jeśli samochód nie nadaje się do jazdy to nie ma się, co denerwować, że diagnosta tak rygorystycznie do tego podchodzi tylko trzeba się nad tym głębiej zastanowić. Dzisiaj kupno samochodu to nie jest problem, ale utrzymanie go jest bardzo trudne, bo kosztuje mnóstwo pieniędzy. To, dlatego podczas wybierania samochodu nie patrzmy na jego moc i wyposażenie, ale również na koszty utrzymania i wszystkich napraw.